Wordt Leuven opnieuw de beste Veggie stad?

www.leuven.be

Locatie

Stad Leuven roept haar inwoners opnieuw op om in maart de VeggieChallenge, een initiatief van ProVeg (het voormalige EVA vzw), aan te gaan en een maand lang minder vlees en meer plantaardig te eten. Wie zich inschrijft, ontvangt een maand lang tips, weekmenu’s, recepten en boodschappenlijstjes en maakt kans op een gesigneerd exemplaar van ‘Groentekost’ van Jeroen Meus. De stad hoopt hiermee zoveel mogelijk Leuvenaars te overtuigen om een maand lang de voordelen van plantaardig eten te ontdekken. Twee jaar geleden was Leuven de stad met verhoudingsgewijs het hoogste aantal deelnemers en ging daarmee aan de haal met de VeggieChallenge Award. Worden de Leuvenaars dit jaar opnieuw de beste VeggieBurgers?

Om de oproep kracht bij te zetten deelde schepen van landbouw en consumptie David Dessers samen met de vrijwilligers van ProVeg vandaag veganistische proevertjes uit aan voorbijgangers in de Diestsestraat. “We merken dat heel wat mensen minder vlees willen eten, maar vaak niet goed weten hoe daaraan te beginnen. Met de VeggieChallenge willen we hen over de streep trekken”, vertelt schepen Dessers. “Wie zich inschrijft, ontvangt immers 31 dagen lang tips, menu’s, recepten, enzovoort. Om onze eigen inwoners extra aan te moedigen, verloten we 25 gesigneerde exemplaren van het eerste vegetarische kookboek, ‘Groentekost’, van stadsgenoot Jeroen Meus onder de Leuvense deelnemers. We hopen dat zoveel mogelijk Leuvenaars de uitdaging aangaan en dat we ons opnieuw kunnen kronen tot de beste VeggieBurgers van het land. Ik doe alvast mee!” Leuven neemt het dit jaar op tegen Oostende, Kortrijk, Gent, Mechelen, Hasselt, Brugge, Deinze, Jette, Sint-Gillis en Bredene.

Als deelnemer kies je zelf hoe ver je wilt gaan: enkele dagen per week vegetarisch, een hele maand vegetarisch of een hele maand veganistisch. Inschrijven kan via www.leuven.be/veggiechallenge. Leuvenaars kunnen bovendien een hele maand in de bibliotheken (Tweebronnen en Kessel-Lo) terecht voor inspirerende boeken, van kookboeken tot wetenschappelijke werken, rond vegetarisch en veganistisch eten. ProVeg lanceert dit jaar ook hun VeggieChallenge app zodat deelnemers hun impact kunnen checken, foto’s kunnen delen en elkaar kunnen motiveren.

“Met de campagne willen we ook de lokale horeca ondersteunen, want quasi elke horecazaak in Leuven heeft ondertussen een kwaliteitsvol vegetarisch aanbod. Dus wie graag wat meer vegetarisch wilt eten, maar geen keukenprins(es) is of weinig tijd heeft om te koken, kan bij heel wat Leuvense horecazaken terecht voor een vegetarische maaltijd”, aldus Dessers.

Goed voor gezondheid, klimaat, dierenwelzijn en je portefeuille

​Minder dierlijke producten eten is niet alleen goed voor de gezondheid, het heeft ook een positieve impact op het klimaat. Bij de productie van vlees, zuivel en eieren komt veel methaan en ammoniak vrij, wat bijdraagt aan de broeikasgasuitstoot. Bovendien is er voor de productie van veevoer en drinkwater veel landbouwgrond nodig, wat leidt tot ontbossing en de vermindering van de biodiversiteit. Minder vlees eten komt bovendien het welzijn van dieren ten goede en je bespaart er een flinke duit mee. “De VeggieChallenge past dan ook perfect binnen de klimaatambities van de stad en de Leuvense voedselstrategie ‘Voeding Verbindt’ ”, aldus schepen Dessers.

“Vaker plantaardig eten is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor onze gezondheid en het welzijn van dieren. Plantaardige producten, zoals groenten, fruit, granen en peulvruchten, zijn rijk aan voedingsstoffen. Bovendien zijn ze vaak goedkoper dan dierlijke producten en je kan er oneindig veel verschillende en voedzame maaltijden mee maken. Gezond en plantaardig eten kan op een budgetvriendelijke manier door slimme keuzes te maken en te koken met producten uit het seizoen. Zo kun je geld besparen en tegelijkertijd bijdragen aan een duurzame en gezonde levensstijl”, zegt ​ Fien Louwagie van ProVeg.

De VeggieChallenge is een initiatief van ProVeg vzw in samenwerking met Colruyt Group en Garden Gourmet.

“Al meer dan 500 000 mensen wereldwijd en meer dan 50.000 in België deden de voorbije jaren mee met de campagne. 90% van de deelnemers geeft aan ook na zijn of haar deelname gezonder en vaker veggie te blijven eten. De campagne heeft dus een blijvende impact. Dat blijkt uit evaluaties van de vorige edities van de campagne. Uit een bevraging zes maanden na de vorige editie in maart 2022, blijkt dat 60 % van de deelnemers nog steeds vaker veggie of vegan eten dan voor de VeggieChallenge. Maar liefst 98 % van de deelnemers is geïnteresseerd om opnieuw mee te doen”

Fien Louagie
Gepubliceerd

Misschien ben je ook geïnteresseerd in